Mediation in onderwijsaangelegenheden

  • De sectie Engels van school heeft een hooglopend conflict over de manier van werken binnen de sectie. Docenten negeren elkaar, afspraken worden niet meer gemaakt of nagekomen. De sfeer is om te snijden, zelfs buiten de school gaan al verhalen over de docenten rond.
  • Ouders en docententeam hebben een stevig verschil van inzicht over het, in het kader van Passend Onderwijs, beste vervolgtraject voor hun dochter. Het lukt niet meer om hierover in consensus goede afspraken te maken.
  • Een medewerker heeft zich ziek gemeld na heftige gesprekken met haar leidinggevende. Er moet iets gebeuren, onderling komen zij er niet meer uit.
  • Twee docenten in het basisonderwijs hebben samen een duo-baan. Hun totaal verschillende didactische en pedagogische aanpakken leiden tot een groot probleem bij de samenwerking. Leerlingen (en in hun kielzog ouders) hebben hier last van. Gesprekken hebben tot nu toe niets opgeleverd.
  • Na een fusie worden medewerkers geacht om collegiaal met elkaar samen te werken. Culturen, afspraken en visies zijn zo verschillend dat dit traject stagneert.

Dit zijn zomaar een paar voorbeelden van bijna dagelijks voorkomende bronnen van conflicten binnen het onderwijs. Conflicten die effect hebben op alles wat er in de school gebeurt, relatief kleine onenigheden kunnen vaak grote effecten hebben. Als MfN-registermediator ben ik, met ruim 30 jaar ervaring in het onderwijs, in staat om partijen weer bij elkaar te brengen en, neutraal en in een sfeer van vertrouwelijkheid, beide kanten uit te dagen en te stimuleren tot het vinden van creatieve en werkbare oplossingen voor het gerezen conflict.

Vaak heeft een conflict een grote impact, op de direct betrokkenen, maar uiteindelijk op de hele schoolomgeving. Ik verken graag met jou de mogelijkheden om via mediation het probleem op te lossen.